onsdag 18. desember 2013

Den problematiske styrketreninga

Jeg har visst aldri vært stor fan av styrketrening. Det vil si, jeg vil men får det ikke helt til. Er liksom så mye enklere å løpe seg en tur....
Jeg er ikke medlem på treningssenter siden jeg har tilgang på styrketreningsrom på jobben, og da føles det litt som bortkastede penger. Dessuten liker jeg jo å trene ute, slik at saltimer for kondisen sin del ville nok for det meste gått uten meg.
Og når jeg da ikke er så flink blir styrketreningen litt tilfeldig, både i frekvens og type øvelser. Men det mangler ikke på lektyre ihvertfall:


Et lite utvalg

Hver gang jeg ser en interessant artikkel i en avis eller blad, så blir det tatt vare på, så jeg kunne sikkert satt sammen program til 2-3 gode styrketreningsøkter i uka. I tillegg har jeg noen sider fra Exercise organizer med både stabiliserings- og styrkeprogram. Og når hybelen er utstyrt med dette er det..


...ingen unnskyldning

Så hva er planen? For hvis jeg ikke har en plan idet jeg går inn i styrkerommet blir det egentlig bare tull. Treningsprogrammet "mitt" mener 15 min etter en løpetur er nok, mens andre program har styrkeøkter på halvannen time, som programmene i de to siste utgavene av Birkebeiner'n.
Jeg tror det som er lettest å gjennomføre er å lage et standard 20 min program, et for styrkerom og et for stuegulv, som kan kjøres etter løpe- eller skiøkter. Og kjør dette 3 x pr uke. Styrketrening er ferskvare og jeg bør bruke denne sesongen til å bli sterkere og danne grunnlag for 2015 målene!

1 kommentar:

  1. Amen!! Høres ut som en perfekt plan ;-) Full støtte fra meg!

    SvarSlett