søndag 25. mai 2014

Konkurranseuke

Ikke nok med at jeg "debuterte" med 10 km tidligere i uka, idag sto Skaubygdaløpet på programmet. Jeg hadde tenkt litt som Arlina, mulig 2 konkurranser på ei uke ble litt i overkant, men planen var å ta dette løpet på 21,1 km som en god langkjøring. For ei som trives i skogen var det et flott løp, stort sett på myke barnålsstier, men det ble tungt nok siden regnet hadde gjort løypa god og gjørmete på enkelte partier.

Løypa
Arrangøren meldte at dette er ikke en løype for personlige rekorder, til det er den for utfordrende. Den opplevdes som forholdsvis flat, men med noen gode kneiker i begynnelsen og tilsvarende nedoverbakker på slutten. Den går stort sett på smale stier, innslaget av grusveier var bare noen hundre meter. I tillegg var det endel gjørmete partier, god og seig gjørme som gjorde løypa tung.

Gjennomføring
Vi startet med 3 runder på en fotballbane! før løypa gikk til skogs. Jeg kjente allerede i de første motbakkene at beina var tunge, så det lå an til en slitsom tur. På den annen side, resultatet telte jo ikke for meg, det var bare viktig å få en real langtur! Etter 2 km med endel bratte kneiker som det var like greit å gå, så flatet løypa ut på fine stier. Fra 6-7 km var det et skikkelig gjørmeparti samtidig som det gikk slakt nedover. Dette partiet skulle vi også gjennom på retur samme vei, og jeg må si jeg gruet meg til å møte det ved 13 km igjen! Og det ble like tungt som jeg trodde, men lyspunktet var at jeg dro fra etpar jeg hadde tatt igjen noen km tidligere. Ved siste matstasjon kom vi inn på 7 km sløyfa igjen, og da ventet heldigvis 3,5 km med slakt nedover. Tunge bein også på slutten, men fornøyd med løpet. 2t 12 min - da tror jeg < 2 t på Birken kan være innen rekkevidde.

Medalje & Mizuno
Og Mizuno skoene innfridde på det sleipe underlaget!

Forberedelser
Med samme begrunnelse som til Strandtorgetløpet, dette er en treningsperiode slik at jeg tenker ikke på at kroppen skal være helt uthvilt til et slikt løp. Med 2 konkurranser i denne uka, har det blitt aktivitet annenhver dag og tror det var en grei strategi. Hviledag før og etter løpene. I og med at jeg var fryktelig tung i beina tenkte jeg at fredagens sykkeltur kanskje burde vært en halvtimes tid kortere, på den annen side - det var ukas eneste sykkeltur og jeg bør nå ha turer på 2,5-3 timer.
Skovalget var greit, i og med at det regnet. Asic skoene ble litt glatte i skogen på onsdag, så selv om Mizuno er litt store og dermed ikke sitter helt tett på foten så var de det rette valget i dag. Den sålen er glimrende på glatt fjell og gjørme!

http://trippelguri.blogspot.no/p/sko-og-annet-stsj.html

Min velfortjente premie!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar