søndag 15. juni 2014

Birkebeinerløpet - jeg klarte det

Endelig - jeg har fått mitt første merke i Birken! Og ikke nok med det, jeg satte en solid pers, løp godt under målet som var 1.57 og forbedret meg med 7 min fra 2012. Strålende fornøyd med tiden som ble 1.55.17. Men det ble tøft!
Glimrende forhold
Alt lå til rette for at det skulle bli et flott løp. Tørr og fin løype, og deilig vær. Men det ble en slik dag hvor enhver motbakke føltes som en tindebestigning og terskelpulsen føltes som makspuls. Jeg var forberedt på at det er lett å la seg rive med i starten, så målet var å bruke pulsklokka til å styre med de første kilometrene. Klarte det vel ikke helt, men de første bakkene gikk fint, den bratteste gikk jeg sammen med endel andre. Men etterhvert ble det bare tungt, og mellom 3,5 og 7 km var det bare negative tanker som gikk rundt i hodet mitt. Motbakkene tok aldri slutt, og jeg måtte gå i flere som jeg burde kunne løpt i. Jeg følte at dette absolutt ikke gikk, jeg kom til å bruke godt over to timer og begynte å tenke på hva jeg kunne gjort feil i treningen og hvorfor jeg skulle være i dårligere form enn i 2012. Da er det godt at korteste vei til mål faktisk er å følge løypa;-)
Litt (veldig) sliten i mål..
Men etter passering Sjøsætervegen og 8 km var det slutt på motbakkene, og da gikk det noe lettere. I tillegg så jeg at jeg lå rett under merkekravet, og det i seg selv var positivt fordi jeg som regel alltid ligger bak i starten. Jeg begynte å lage meg et regnestykke i hodet hvorjeg kontrollerte hvordan det gikk og gjorde opp status for hvert km merke jeg passerte, og merket at det gikk bedre og bedre for hver kilometer.
Etterhvert ble fokuset å holde seg på beina, for det var lett å snuble i stein som stakk opp og beina etterhvert beveget seg mer og mer langs underlaget. Jeg fikk et fall, som heldigvis gikk bra og 3-4 "snubliser" hvor jeg klarte å holde meg på beina.
Da det var rundt 3 km igjen forsto jeg at < 2 timer var innenfor rekkevidde, men jeg var så sliten at jeg hverken klarte å glede meg eller mobilisere flere krefter til å legge inn en sluttspurt.

Egenpremiering fra Sportshopen er obligatorisk - ny løpejakke fra 2XU.
Det ble en tung dag i løypa, men sakte men sikkert overtok gleden over....og nå ser jeg fram til rittet i august. Må bare hvile litt først....
Yessss!!

3 kommentarer:

  1. Yeessss! Grattis ;-) Moro!!! Og fin egenpremie må jeg si; den blir nok flittig brukt tenker jeg!

    SvarSlett
  2. Takk for det! Alltid gøy å nå målsettinger:-)

    SvarSlett
  3. Endelig lønn for alle treningsøkter nedlagt. Bra Ingrid

    SvarSlett